مقالات



چه سازمان هایی بر صنعت چاپ و بسته بندی سیاستگذاری دارند؟

بر اساس تحقیقات موسسات پژوهشی بین المللی نیمی از گردش مالی بازارهای جهانی مرتبط با صنعت چاپ و بسته بندی printing Packaging می باشد و این میزان از سال 2016 افزایش چشمگیری داشته است.هر چند به علت رشد و رقابت چشمگیر رسانه های اینترنتی و تلفن های هوشمند ما در این بازار شاهد کاهش چاپ کتاب، مجله، روزنامه و کاتالوگ بوده ایم اما نقش اول صنعت بسته بندی، توانمند سازی صنایع کشور است که می توان به مسائلی از جمله حفاظت، توزیع مناسب، زیبایی طراحی و کیفیت چاپ و ارائه خدمات در صنعت چاپ اشاره کرد.

جایگاه صنعت چاپ و بسته بندی در ایران و جهان به عنوان روندی بر افزایش درآمد ملی و توسعه اقتصادی هر کشور اهمیت ویژه ای پیدا میکند که در این میان فقدان مدیریت منسجم و تشـکلهای توانمنـد بـرای هدایـت صنایع بسـته بندی به سـمت ارتقای کیفیـت و یکپارچه سازی فعالیت اتحادیه های صنعت چاپ و بسته بندی موجود، از مشکلات فعلی این صنعت می باشد.

متاسافانه کم توجهی برخی از صادرکنندگان در امر بسته بندی و کیفیت چاپ و رعایت موارد بهداشتی، موجب خدشه دار شدن نام ایران در صادرات صنعت چاپ گردیده است و این امر خود به تنهایی کاهش چشمگیر سود حاصل از این درآمد را به همراه دارد.

در راستای بازار هدف صنعت چاپ و بسته بندی، ایجاد و تدوین ضوابط و آئین نامه های مرتبط با بسته بندی و برنامه ریزی مراحل تولید تا توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده نهایی عوامل موثری در پیشرفت صنعت بسته بندی خواهد بود که در حال حاضر و با ساختارهای فعلی دولت امکان مدیریت بخش صنعت چاپ و بسته بندی در ایران وجود نخواهد داشت.

در بخش دولتی دفتر ترویج و بسته بندی سازمان توسعه تجارت، دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر صنایع سلولزی وزارت صنایع و معادن سـابق، خط مشی گذاری و هدایت ایـن صنعت را بـه صورتی پراکنده و از هم گسیخته برعهده دارند.آنچه در این بین مشکل ایجاد کرده است این است که با وجود حجم گسـترده و تنوع فعالیتهـا و خدمات بسـته بندی کـه بـه حوزه های دیگـری غیراز حوزه فرهنگ مربوط می شـود، چرا یک دستگاه فرهنگی بایـد متولی صدور مجوز ورود و خروج و جابه جایی ماشین آلات این حوزه باشد؟

با نگاهی اجمالی در سـطح ملی، در زنجیره تأمین صنعت بسـته بندی ایران، سـازمانهای مختلفـی درگیر صنعت چاپ و بسته بندی هستند که با نمودار زیر به این سازمان ها اشاره شده است:

 

 

برخی از وظایف محوله این سازمان ها:

نظارت و قانونگذاری در خصوص واردات مواد اولیه و ماشین آلات، حمایت های مستقیم و غیر مستقیم صادرکنندگان، اعمال حمایت های مالی و ستادی در ایجاد و توسعه کارگاه ها و مراکز چاپ و بسته بندی، اعمال سیاسات های حمایتی در جهت توسعه و ارتقای سطح کیفی بسته بندی های صارداتی، حمایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده، تصویب و نظارت بر قوانین و مقررات چاپ و بسته بندی و نحوه طراحی و بسته بندی داخلی و خارجی، حمایت های قانون کپی رایت و حق مالکیت معنوی طرح های بسته بندی در کشور، تولید محصولات با کیفیت برای صادرات و ایجاد مراکز بسته بندی اولیه در کنار مزارع و باغات، نظارت بر گمرکات کشور و بسته بندی های صادراتی و ارائه آمار و اقلام بسته بندی صادراتی، حمایت از بیمه محصولات بسته بندی شده صادراتی، ایجاد ناوگان مورد نیاز صادراتی کشور برای حمل و نقل محصولات بسته بندی از طرق مختلف هوایی، زمینی و دریایی و ریلی، نظارت بر رعایت اصول بهداشتی بسته بندی جهت صنایع غذایی و دارویی کشور و ... ، نظارت بر ملاحظات محیط زیست از جمله قابلیت بازیافت محصولات چاپی و بسته بندی و ایجاد فرهنگ بسته بندی در بین مردم از طریق رسانه های ملی

 

ارسال نظر