مقالات



اهمیت رنگ ها در چاپ و بسته بندی

برندسازی در صنعت چاپ و بسته بندی و طراحی جعبه ها همیشه یکی از پیچیدگی های امور طراحی بوده که گرافیستان را به خود مشغول می دارد و می طلبد که انتخاب یک رنگ حرفه ای و در خور یک برند متناسب با فعالیت آن شرکت و نوع محصول، پیشنهادهای قابل توجهی را به کارفرما ارائه دهد.

حال استفاده از رنگ های اصلی یا ترکیبی می تواند توجه مصرف کننده را به خود جلب نموده و خرید بیشتر محصول را فراهم کند و همچنین به برجسته تر شدن برند مورد نظر کمک شایانی داشته باشد.

 

طبق تحقیقات به عمل آمده 85 درصد از خریداران به دلیل رنگ اصلی بسته بندی، آن کالا را خریداری نموده اند و 80 درصد خریداران اعلام کردند که رنگ باعث شناخته تر شدن برند مورد نظر شده است.

رنگ ها برای برانگیخته شدن احساسات در جهان هستی خلق شده اند لذا در تصمیم گیری خریدار و بسته بندی محصول حرف اول را می زنند.

بررسی انتخاب رنگ ها جهت تاثیرگذاری بیشتر در صنعت چاپ و بسته بندی :

  1. رنگ آبی : صداقت و شادی را ایجاد می کند
  2. رنگ قرمز : هیجان، قدرت، تسلط، جسارت و حس جدید و مدرن را ارائه می دهد.
  3. رنگ سبز : ارگانیک و طبیعی بودن محصول را در نگاه اول ایجاد می کند همچنین رویاپردازی و تازگی را به رخ می کشد.
  4. رنگ بنفش : رنگی تند، منحصر به فرد، قابل اعتماد و سطح درجه یک را نشان می دهد.
  5. رنگ های نارنجی و زرد خود نشان دهنده شادی، خوش بینی، قوی بودن می باشند.

 

گرایش های رنگی در صنعت بسته بندی

پاستل ها ( شامل رنگ های سفید نعنایی ، یشمی محو، آبی محو، سفید بنفشه ، بژ باز، هلی ، پوست پیازی ، کتانی و ... ) و گرادینت ها رنگ های بسیار محبوبی از سال 2018 به بعد شده اند هرچند طرح های مینیمال و تک رنگ مخاطبین خاص پسند خود را در بازار هدف به خود اختصاص داده است.

رنگ و طعم همیشه در صنعت چاپ با یکدیگر مرتبط بوده اند و پیوندی طولانی بین خود و مخاطب ایجاد کرده اند.

به عنوان مثال: ترکیب رنگ قرمز با طعم گیلاس، نارنجی با ترکیب طعم پرتقال، زرد با ترکیب طعم لیمو، سبز با ترکیب رنگ چایی و ... خود مشتری را به سمت تصمیم گیری و خرید هدایت می کند.

به گونه ای که در صنعت جهانی آرایشی و بهداشتی، هر سال مخصوصا در فصول بهار و تابستان رنگ خاصی را ترند کرده و به بازار هدف ارائه می دهند.

روند رنگ ها در آینده نسل Z،  به طور پیوسته در حال تغییر و افزایش است و این نسل از مصرف کنندگان در آینده، تاثیرات بسیار عجیب و غریب و جسورانه ای را در بازار مواد خوراکی و صنعت چاپ و بسته بندی می گذارد.

از جمله انتخاب رنگ ها در نسل Z :

رنگ های بی صدا ( رنگ هایی که تاریک هستند و نیستند مثل سیاه هست ولی نیست، رنگ هایی که بو ندارند، حس ندارند)

رنگ های مرکباتی روشن ( نارنجی ، لیمویی ، زرد ، سبز آهکی و ... )

رنگ های خاکی ( نماد طبیعت و خاک ، حس سرزندگی و دوام )

 

ابزارهای مناسب انتخاب رنگ

گرافیستان حرفه ای با توجه به جدیدترین تکنولوژی های سخت افزاری و نرم افزاری در دنیا و بهره بردن از نرم افزارهای گرافیکی و وجود هوش مصنوعی در صنعت چاپ ، استفاده از نرم افزارهای Adobe Color CC و ColorExplorer به شدت توصیه می شود. همچنین می توانید الگوهای اولیه طرح خود را در این نرم افزارهها پیاده سازی کنید.

اهمیت فرهنگ در انتخاب رنگ ها

با توجه به فرهنگ هر کشور انتخاب رنگ ها در صنعت چاپ و بسته بندی بین المللی تاثیر چشمگیری دارد از جمله در کشور ایران رنگ های آبی، قرمز لاکی و اناری، فیروزه ای، لاجوردی و ... و یا در کشور ژاپن قرمز، سفید، سیاه و آبی می باشد. رنگ زرد فقط مختص راهبه ها می باشد. در حالی که در آفریقا استفاده از رنگ قرمز به معنای مرگ وخون ریزی می باشد. در کشور استرالیا استفاده از رنگ های قهوه ای خاکی و خرمایی کاربرد دارد که نشانگر بزرگترین تپه های مرجانی در جهان و در خشک ترین قاره جهان است و یا استفاده از رنگ سیاه و سفید در کشور های غربی نشان دهنده عزاداری و قدرت است.

حال اهمیت شناخت رنگ ها در صنعت چاپ وبسته بندی با توجه به گستردگی و پیشرفت روابط بین الملل در توسعه همه جانبه کسب و کارها روز به روز در حال افزایش است و استفاده از نرم افزارهای هوش مصنوعی می تواند به کیفیت این صنعت کمک کند.

ارسال نظر